Menü

Hogyan sugározzunk nyugalmat és biztonságot?

Sokszor vizsgálják az orvos-beteg kapcsolatot különböző szempontokból. Számos kritérium van, amelynek meg kell, hogy feleljen egy orvos vagy ápoló ahhoz, hogy hivatását megfelelően végezze. Ilyenek a megfelelő szakmai hozzáállás vagy a beteg méltóságának és jogainak tiszteletben tartása. Mindez elengedhetetlen, ám mi most nézzük meg ezt a témát egy érdekes kommunikációs szempontból, vagyis, hogy hogyan sugározhatunk nyugalmat és biztonságot betegeink felé.

Minden segítő szakmában fontos, hogy a páciens biztonságban érezze magát. Fontos ez azért, hogy kialakuljon a gyógyításhoz megfelelő légkör, és azért is, hogy megteremtsük a jó kommunikációhoz szükséges nyugalmat. Mindezt hogyan?
 
Elsősorban a segítőn, a szakemberen múlik, hogy ki tudja-e alakítani a szükséges légkört. A beteg az első találkozáskor kényelmetlenül érzi magát, ismeretlen terepen jár.Sokszor úgy érzi, jól kell szerepelnie, megfelelő válaszokat kell adnia olyan kérdésekre, amelyeknek gyakran a felét sem érti. Ilyenkor az orvos, az ápoló felelőssége, hogy a keletkező feszültséget tudatosan feloldja.Ezt személyes kisugárzásával, tudatos metakommunikációjával tudja megteremteni.
 
     
  • Fontos a beteg felé nyitott  esttartás. Nem kelt nyugalmat, ha a betegtől elfordulva, a monitort nézve beszélünk vele.
  • A nyugalmat keltő hanghordozás csodákra képes. Hangunkban benne van minden érzelmünk: rezonanciája, magassága, ereje, beszédünk tempója közvetít mindent, azt is, amit nem szeretnénk. Egy kis odafigyeléssel, önismerettel nagy fejlődést érhetünk el.  
  • Figyeljünk a szemkontaktusra, hiszen enélkül, minden igyekezetünk ellenére sem fejezhetjük ki figyelmünket a beteg felé.
  • A beteget kedvesen üdvözöljük, érdeklődjünk a hogyléte felől. 2-3 percre tényleg forduljunk felé, nem csupán a szakspecifikus értékekre, adminisztációra fókuszáljunk. Ilyenkor a beteg érzi, hogy mi csak ráfigyelünk. Ha így teszünk, a beteg jó eséllyel elfelejti a 2 órás várakozás.
A gyógyító szakmában sok szakembernek alapvetően adottak ezek a készségek, hiszen a veleszületett képességeik, a gyermekkorban már kialakult kommunikációs sémáik miatt is prediszponálódnak erre a pályára. Ez nagy segítség, de nem szabad hátradőlni abban a tudatban, hogy ez már megy. Fontos a rendszeres tudatosítás, az önvizsgálat, hiszen mi magunknak mindig kéznél vagyunk, és legnehezebben saját magunkat tudjuk becsapni, még akkor is, ha időnként úgy tűnik, hogy ez mégis sikerül.
 
A jó orvos-beteg kapcsolatnak nagy jelentősége van a betegség kezelése és a mielőbbi gyógyulás szempontjából is. A betegnek meg kell bíznia orvosa szaktudásában, és bizalommal meg kell osztania vele minden olyan információt, amely hozzájárul a diagnózis felállításához és a betegség gyógyításához. Az orvosnak jó kapcsolatot kell kialakítani a beteggel, éreztetni, hogy minden beteg egyenlő és fontos számára.*
 
Az orvos-beteg kapcsolat minősége mindkét fél számára fontos: minél jobb a kölcsönös bizalom, megbecsülés, a közös értékek és a betegség-egészségfelfogás terén, annál nagyobb lesz a két fél által átadott információk mennyisége és minősége, ami közvetlenül befolyásolhatja a diagnózis felállítását, a betegség kezelését és a beteg ismereteit saját állapotáról. Nem megfelelő orvos-beteg kapcsolat esetén nehezebb a pontos diagnózis felállítása, a helyes kezelés megválasztása, illetve előfordulhat, hogy a beteg nem tartja be az orvos előírásait, második orvossal konzultál vagy másik kezelőorvost választ.*
 
Az előzőekből kiderült, miért és mennyire fontos, hogy pozitív benyomást keltsünk a betegekben. Kis időráfordítással, önmagunk figyelésével nagy eredményeket érhetünk el ezen a területen is, amelyek komolyan befolyásolják karrierünket, pacientúránk sikeres felépítését.
 
*Wikipédia alapján
A mosoly mellé a következő ruháinkat ajánljuk:
Tartalomhoz tartozó címkék: Stiliszta Blog